Kuva: Marco Borggreve

Sibafestin päätöskonsertissa 6. helmikuuta kapellimestari-viulisti John Storgårds palaa Helsingin Musiikkitaloon. Storgårds johtaa Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteria Aaron Coplandin kolmannessa sinfoniassa sekä Kurt Weillin viulukonsertossa, jossa hän toimii myös solistina.

Viime joulukuussa kapellimestari John Storgårds jätti taakseen pitkän pestinsä Helsingin kaupunginorkesterissa. Tällä hetkellä hän toimii Ottawan kansallisen taidekeskuksen sekä BBC:n filharmonisen orkesterin päävierailija-kapellimestarina, sekä Lapin kamariorkesterin taiteellisena johtajana. Storgårds palaa Sibafestin ajaksi vanhaan kotisaliinsa esittämään musiikkia kahdelta amerikkalaiselta säveltäjältä.

Aaron Copland on yksi Yhdysvaltojen merkittävimmistä säveltäjistä. Hänen monipuolisen tuotantonsa tunnetuimmat ja rakastetuimmat teokset ovat peräisin 30- ja 40-luvuilta. Yksi niistä on Kolmas sinfonia, joka valmistui vuonna 1946. Sävellys leimattiin aikanaan yleisön toimesta amerikkalaiseksi suurteokseksi. Sibafestissä esitetään sinfonian viime vuonna restauroitu versio, jossa on otettu huomioon säveltäjän alkuperäiset ja viimeiset toiveet.

Storgårds on tutustunut Coplandin sinfoniaan vasta tämän projektin myötä. Hän ymmärtää syyn amerikkalaisuuden leimalle, mutta kokee musiikin edustavan henkilökohtaisempia asioita.

–Koen, että kolmas sinfonia on voimakas kannanotto luonnonläheisyyden ja inhimillisyyden puolesta toisen maailmansodan rankkoina loppuaikoina, Storgårds kertoo.

Johtajana solisti

Kurt Weill on saksalaisjuutalainen säveltäjä, joka natsien noustua valtaan muutti Yhdysvaltoihin. Weill on kenties parhaiten tunnettu näyttämömusiikistaan, mutta hänen monipuolinen tuotantonsa sisältää myös orkesteriteoksia. Konsertto viululle ja puhallinorkesterille, Op.12 valmistui vuonna 1924. Teoksessa voi itse asiassa kuulla viittauksia säveltäjän myöhempien aikojen teatterimusiikin estetiikkaan.

Weillin viulukonsertto on Storgårdsille vanha tuttavuus. Hän pitää teosta ainutlaatuisena, monestakin syystä.

–Vastaavaa solistikonserttoa ei ole, kun katsoo jo teoksen kokoonpanoa. Solistin ympärillä oleva ”puhallinorkesteri” on sitä paitsi pikemminkin värikäs kamariyhtye, Storgårds kertoo.

Kamarimusiikilliset piirteet näkyvät myös siinä, että orkesterin johtajana toimii itse solisti. Tämä vaatii normaalia enemmän yhteistä harjoitusaikaa, mutta se voi parhaimmillaan luoda musiikkiin lisää intensiteettiä ja jännitettä.

–Ilman erillistä kapellimestaria solistin vuoropuhelu muun yhtyeen kanssa muuttuu erityisen kiinnostavaksi. Jokaisen muusikon on oltava teoksen sisällä ja antennit herkkänä. Tämä on varsin kehittävää nuorille opiskelijoille, Storgårds selittää.

Nuoruus on vahvuus

Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin intendentti Anna Rombach sanoo, että nuorten muusikoiden tuore näkökulma on yksi heidän suurimpia vahvuuksiaan. Teosten soittaminen ensimmäistä kertaa tuottaa nautintoa, sillä nuoret pääsevät toteuttamaan sitä, mitä ovat aikaisemmin kuulleet vain muiden soittamana.

–Parhaassa tapauksessa nautinto välittyy yleisölle, ja se on mahtavaa, Rombach kertoo.

Nuoret ovat usein myös hyvin vastaanottavaisia ja avoimia. Ammattilaiskapellimestarien antamat eväät putoavat täten hedelmälliselle pohjalle. Vierailevat orkesterinjohtajat ovat yleisiä Sibelius-Akatemian orkesterin toiminnassa, mikä onkin yksi opetuksen parhaista puolista.

–Minusta on hauskaa, että uusien kapellimestarien myötä pääsee tutustumaan uusiin tapoihin. On upea mahdollisuus saada Jonten kaltainen kapellimestari työskentelemään kanssamme, Rombach toteaa.

Sibafest: Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri, joht. John Storgårds
La 6.2. klo 19.30, Musiikkitalon konserttisali
Liput: Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
John Storgårds, kapellimestari ja viulu
Weill, Copland
Liput: 27,50 / 17,50 € (Lippupalvelu), 25 / 15 € (Musiikkitalo)

Teksti: Pauli Raitakari