Sibafestin 2016 teemana on elokuva. Jazzprofessori Jukkis Uotila avaa meille omat suosikkinsa elokuvamusiikkisuosikeistaan. Sekä bonuksena myös kaikkien aikojen lempilevyistään!

Jukkis Uotila, kuva: Michael Aston

Jukkiksen TOP 5: Leffamusiikki

1. Three Days of the Condor – Korppikotkan kolme päivää (1975)
(Ohjaus Sidney Pollack. Pääosissa Robert Redford ja Faye Dunaway. Musiikki Dave Grusin)

“Dave Grusinin musiikki tähän CIA -jännäriin on groovaavaa, mutta myös melodista, hetkittäin hyvin romanttista ja koko ajan erittäin tyylikästä. Kokeneimmat L.A.:n studiomuusikot kuten Harvey Mason, Chuck Rainey, Lee Ritenour ja Tom Scott saavat paljon tilaa soundtrackillä. Tätä musiikkia kuuntelen usein ilman elokuvaakin.”

2. L’Ascenseur pour l’echafaud – Hissillä mestauslavalle (1958)
(Ohjaus Louis Malle. Pääosissa Jeanne Moreau ja Maurice Ronet. Musiikki Miles Davis)

”Film noir” -elokuva kyllästyneestä vaimosta, joka haluaa päästä eroon miehestään rakastajansa avustuksella. Tehtyään murhan mies juuttuu pitkäksi aikaa hissiin. Pitipä sattua, mutta siitähän sai aikaan hyvän leffan. Miles Davis luo hienon tunnelman studiossa ranskalaisten muusikoiden kanssa Pariisissa improvisoimastaan musiikista. Milesin surullinen, yksinäisen kuuloinen trumpetti on läsnä koko elokuvan ajan ja dialogia on niukasti. Eurooppalaisen elokuvan klassikko.”

3. Bullitt (1968)
(Ohjaus Peter Yates. Pääosissa Steve McQueen ja Jacqueline Bisset. Musiikki Lalo Schifrin)

”Lalo Schifrin teki moniin hienoihin leffoihin musiikkia 60-luvulta lähtien. Tässä elokuvassa on paljon ajan (1968) hengen mukaisia rytmisektiogrooveja, myös perkussioinstrumentit, huilut ja big band -soinnista tutut vaskisoittimet esillä. Mielenkiintoisia, instrumenteilla soitettuja jännäritehosteita ja kuuluisa takaa-ajokohtaus, jossa ei ole musiikkia ollenkaan!

4. Once upon a Time in the West – Huuliharppukostaja (1970)
(Ohjaus Sergio Leone. Pääosissa Henry Fonda, Charles Bronson ja Claudia Cardinale. Musiikki Ennio Morricone)

”Kaikki Leonen spaghettiwesternit 1960-luvulta sisältävät mahtavaa tunnelmointia Ennio Morriconen kynästä. Huuliharppukostaja on näistä kenties musiikillisesti ehein. Tämän näin teininä, ja ehkä siksi se jäi erityisesti mieleen. Tunnari on mahtavan romanttinen ja eri hahmojen karaktäärisävelmät vaihtelevat tahallisen kornin alleviivaavasta hienostuneen sentimentaaliseen. Leffassa käytetään myös pelkkiä luonnonääniä efekteinä.

Hyvät, Pahat ja Rumat -elokuvan teema on varmaankin Morriconen tunnetuin, mutta jos Morriconelta pitäisi yksi biisi valita, se olisi varmaan kaunis ’Deborah’s theme’ elokuvasta ’Once upon a time in America’, joka tehtiin myöhemmin, vasta 1984.”

5. Get Shorty – Hyvä Pätkä (1995)
(Ohjaus Barry Sonnenfeld. Pääosissa John Travolta ja Danny DeVito. Musiikki John Lurie)

”Yksi ehdottomista uudemmista suosikkileffoistani. Pidän Elmore Leonardin kirjoista kovasti ja tämä filmatisointi on loistava. Saksofonisti John Lurien harrastelijamaisen kuuloinen "lounge jazz" (tai yksinkertaisettu ’pöhköjazz’, niinkuin Suomessa sanotaan), toimii avauksessa kerrassaan hienosti. Leffaa varten tehdyn musiikin tarkoituksellinen kömpelyys alleviivaa oivasti veijarimaista tunnelmaa. Soundtrack sisältää myös hurjasti levyiltä valittua muuta musiikkia; Booker T.& The MG’s -yhtyeen hittejä, Henry Mancinia ja niin edelleen.”

Bubbling under

Quincy Jones (The Pawnbroker, Mirage, ”$” Dollars, The Getaway)
Ennio Morricone (The Good, the Bad and the Ugly, Once upon a time in America)
Nino Rota (The Godfather)
Henry Mancini (Breakfast at Tiffany’s)
Bernard Herrman (Psycho, Vertigo)
Michel Legrand (The Thomas Crown Affair)
Alex North (Cleopatra, Spartacus)
John Williams (E.T., Close Encounters of the Third Kind)
Gato Barbieri (Last Tango in Paris)
Herbie Hancock (Death Wish)
Various artists (Jackie Brown)

Jukkiksen TOP 5: Albumit kautta aikojen

1. Miles Davis: The Complete Concert 1964 (1964)
2. John Coltrane: A Love Supreme (1965)

“Ykkösenä ja kakkosena ovat ehdottomien suosikkiyhtyeideni levyt, Miles Davisin 60-luvun kvintetin konserttiäänite New Yorkin Lincoln Centeristä ja John Coltranen 60-luvun kvartetin kulminaatiopiste Love Supreme. Molemmat levyjä, jotka jazzmielessä ovat edelleenkin ylittämättömiä. Kaikki muusikot opiskelevat vieläkin näistä, mutta ennen kaikkea ne ovat uskomattomia kuunteluelämyksiä. Yhtyeenjohtajien lisäksi eritoten pianistien, Herbie Hancockin ja McCoy Tynerin panokset plus rumpalien, Tony Williamsin ja Elvin Jonesin uskomaton time, soundi ja energia. Oma soittoni molemmilla instrumenteilla perustuu vahvasti näiden levyjen viitoittamaan soittotapaan."

3. Marvin Gaye: What’s Goin’ On (1971)

” Singleä What’s Goin On kuulin nuorena radiosta, mutta ostin LP:n vasta lähes kaksikymppisenä, melkein kymmenen vuotta ilmestymisensä jälkeen. Se on ehkä Marvin Gayen ainut hieman syvällisempiä tekstejä sisältävä levy (kaikki muut myöhemmät melkein kertovat ainoastaan naissuhteista ja seksistä!). Musiikki on kerrassaan jumalaista: harmoniat, se miten kappaleet on yhdistettytoisiinsa sarjamuotoisesti, James Jamersonin bassonsoitto, orkesteritaustat, Marvin Gayen innovatiivisella tavalla päällekkäin lauletut stemmat. Klassikko!”

4. Herbie Hancock: Thrust (1974)
5. Chick Corea: Light As a Feather (1972)

”Kiinnostuin jazzista 70-luvun alussa, jolloin lähes joka vuosi esiteltiin uusi soundi tai näkemys, ja musiikki muutti muotoaan huimalla vauhdilla. Jälkeenpäin huomasin kuinka onnekas olin. Nuo vuodet olivat ainutlaatuisia jazzin kehityksessä. Thrust ja Light as a Feather tulevat tältä varsinkin rockin ja lattarimusiikin vaikutteita hyödyntäneeltä ns. fuusiokaudelta, mutta sisältävät jazzimprovisatorisestikin aivan fantastista rhodes-sähköpianosoittoa. Molemmat pianistit, Hancock ja Corea, olivat kypsyneet tuolloin (30+ v.) muusikoina huippuunsa. Aika ja soittoseura oli otollista. Tänä päivänä näidenkin suoritusten toistaminen tuntuu mahdottomalta. Yhteissoitanta on fantastista, hienosti synkronoitua ja svengaavaa. Groovet ja pianosoolot aivan legendaarisia. Pianistina olen saanut enemmän vaikutteita Hancockilta ja Tyneriltä, mutta Chick Corean soolot tällä Light as a Feather -levyllä ovat inspiroineet minua myös.”

Bubbling under

Miles Davis: Milestones
Steely Dan: Aja
Joao Gilberto: Amoroso
Shirley Horn: Here’s to Life
John Coltrane & Johnny Hartman
Herbie Hancock: The Prisoner