Bongasimme Sibelius-Akatemian käytäviltä neljä nuorta klassisen musiikin opiskelijaa, jotka olet voinut nähdä aiemmin esimerkiksi Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konserteissa. Kokosimme Kaisa Kortelaisen, Elias Lassfolkin, Sanna Sadeharjun ja Natalia Vaskinovan yhteen kuvaan, joka koristaa Sibafestin ohjelmalehden upeaa kantta.

Kuva: Jukka Rapo.

Jo vuonna 1916 perustettu Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri tarjoaa klassisten orkesterisoitinten opiskelijoille mahdollisuuden hioa taitojaan täysimittaisen orkesterin riveissä. Sibafestissä lähes 100-henkinen orkesteri esittää John Storgårdsin johdolla Kurt Weillia ja Aaron Coplandia, joiden teoksissa on viitteitä kaikkien tuntemaan elokuvamaailmaan. Konsertti kuullaan festivaalin päätöspäivänä 6. helmikuuta Musiikkitalon konserttisalissa.

– Orkesteriopinnot ovat akatemialla todella laajat. On hienoa, että täällä on ymmärretty orkesterissa työskentelyn olevan meille tulevaa työtä. Varsinkin nykymusiikin projektit ovat olleet hienoja ja kehittäviä, viulumusiikin opiskelija Natalia Vaskinova, 25, kertoo.

22-vuotias viulumusiikin opiskelija Elias Lassfolk kertoo osallistuneensa akatemian orkesteriopintoihin jopa neljästi vuodessa.

– Orkesteriopinnot vievät paljon aikaa, mutta paljon ne myös antavat. Solistiksi useimmiten päädytään, mutta orkesteriosaamista tarvitsevat kaikki, Lassfolk kertoo.

Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterissa soittajat ovat opiskelijoita, joten harjoitusvaihe on ammattiorkestereiden harjoituksia perusteellisempi ja pidempi.

– Virheiden tekeminenkin on sallittua harjoitusvaiheessa. Kapellimestari voi auttaa, ja pidämme useammin soitinsektioiden omia stemmaharjoituksia, Vaskinova jatkaa.

Kuvauspäivä = hääpäivä?

Huilumusiikin opiskelija Kaisa Kortelainen, 23, sai kunnian esiintyä Sibafestin mainoskuvassa elokuvaan uppoutuneena musiikkifanina, jonka korvan juureen orkesterimuusikot ovat pysähtyneet fiilistelemään.

– Ihan mahtava päivä, ja on ollut mukavaa nähdä tuttuja soittokavereita pitkästä aikaa, Pariisissa tällä hetkellä asuva ja opintojaan täydentävä Kortelainen kertoo.

– Ja tässähän yritetään myös muuttaa yleistä kuvaa klassisten muusikkojen nörttiydestä, kun olemme nyt saaneet räväyttää kunnolla, Natalia Vaskinova vitsailee ja huikkaa päivän olleen kuin hääpäivä mutta ”ilman pelkoa loppuiän sitoutumisesta”.

Kuvausten todellinen fitness-sankari oli 24-vuotias tuubamusiikin opiskelija Sanna Sadeharju, joka jaksoi urheasti kannatella lähes kymmenkiloista soitintaan useassa vaativassa asennossa koko kuvausten ajan. Tuuban soittamisen hän aloitti 10-vuotiaana.

– Vaskien soitto aloitetaan yleensä myöhemmällä iällä, jotta keuhkot ehtivät kehittyä ja maitohampaat vaihtua rautaisiksi. Vaihtoehtoinani oli joko tuuba tai kontrabasso. Äiti ehdotti tuubaa, koska se on kooltaan pienempi, Sadeharju nauraa.

Sibafest: Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri, joht. John Storgårds
La 6.2. klo 19.30
Musiikkitalon konserttisali
Liput: 27,50/17,50 € (Lippupalvelu), 25/15 € (Musiikkitalo)
Aaron Coplandin kolmas sinfonia valmistui syksyllä 1946. Säveltäjällä oli tarkoitus kuvata musiikillaan euforista henkeä, joka valtasi Yhdysvallat toisen maailmansodan jälkeen. Teos edustaa sävel- ja sointimaailmaa, joka on tuttua amerikkalaisista elokuvista. Leonard Bernsteinin mukaan laajan yleisön suosion saavuttaneesta teoksesta on tullut ”amerikkalainen monumentti”.
Kurt Weill oli ensimmäisiä säveltäjiä, joka ei välittänyt vakavan ja kevyen musiikin välisestä rajasta: ”On vain hyvää musiikkia ja huonoa musiikkia.” Viulukonsertosta löytyy selkeitä jazzvaikutteita sekä viitteitä Weillin tuleviin Broadway-teoksiin. Tunnelma ammentaa jännitteistä, jotka syntyvät humoristisen ja makaaberin välimaastossa.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
John Storgårds, kapellimestari ja viulu
Kurt Weill: Viulukonsertto op. 12
Aaron Copland: Sinfonia nro 3

***

Teksti: Johanna Laitinen
Kuvat: Jukka Rapo
Meikki ja hiukset: Heidi Reponen