Sibafestissä nähdään 31. tammikuuta kokeellisia lyhytelokuvia, joiden soundtrackit soitetaan näytöksen yhteydessä livenä. Monipuolisesti Sibelius-Akatemian eri aineryhmiä edustava esiintyjäkaarti on työstänyt musiikkia yhdessä improvisoimalla.

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmän järjestämä projekti koostuu työpajasessioista, joissa opiskelijat ovat päässeet itse ideoimaan ja rakentamaan musiikkiesityksiä. Hankkeessa on mukana kolme opettajaa, joilta opiskelijat ovat saaneet ohjausta ja teknistä apua. Päävastuussa projektin toteutuksesta ovat Päivi Takala ja Alejandro Olarte, jotka osallistuvat itsekin musiikin esittämiseen.

Konsertissa näytetään seitsemän lyhytelokuvaa, joiden kestot vaihtelevat kahdesta yhdeksään minuuttiin. Kokeellisesti kuvattujen elokuvien sisältö koostuu paljolti erilaisista tekstuureista.

– Niissä ei ole lainkaan perinteistä tarinankerrontaa tai puhetta, Takala kertoo.

Elokuvista itse asiassa löytyy musiikit omasta takaa, mutta niitä ei ole juurikaan kuunneltu projektiin osallistuvien keskuudessa. Tällä halutaan välttää luomisprosessia häiritsevät ajatukset.

– Voisi tulla sellainen olo, että pitää jäljitellä jotain, Takala selittää.

Improvisoitu musiikki muotoutuu yhdessä ja erikseen

Konsertin musiikki on työstetty sessioissa, joissa koko ryhmä on yhdessä improvisoinut elokuvien pohjalta. Yhteismusisoinnin rinnalla jokainen on saanut valita itselleen kiinnostavia elokuvia, joiden musiikkia on sitten lähdetty jalostamaan eteenpäin. Kukin kokee kuvista välittyvät tunnelmat omalla tavallaan, mutta lopputulos syntyy yhteistyönä.

– Pitää kuunnella toisten soittoa ja keskustella eri tulkintatavoista. Tätä varten soitto aina nauhoitetaan sessioissa, Takala valottaa.

Improvisoitua musiikkia ei kirjoiteta ylös, mutta sen yleispiirteet vakiintuvat harjoituksissa. Kun jokin asia toimii hyvin, se kyllä muistetaan jatkossakin.

Toisille improvisointi on tuttua, toisille ei. Klassisen musiikin opiskelija Valtteri Moilanen kertoo, ettei sitä hänen opintoihinsa juurikaan kuulu.

– Tällainen toiminta on minulle hyvin eksoottista, Moilanen toteaa.

Äänten alkuperä välitetään katsojalle

Kolmas projektin ohjaajista on musiikkiteknologian professori Andrew Bentley. Hänen mukaan katsojalla on mielenkiintoinen tilaisuus päästä näkemään, miten elokuvan äänet syntyvät siinä hetkessä, kun ne kuullaan.

– Usein elokuvaa katsottaessa ei voi tietää, mistä erikoiset äänet ovat peräisin. Tässä projektissa on sellaisia elementtejä, että katsoja voi selvästi havaita elokuvan lisäksi siinä kuultujen äänten alkuperän, Bentley kertoo.

Tavoitteena ei ole siis luoda illuusiota, jossa äänet vain kuuluvat kankaalla.

– Siinä mielessä tämä konsertti on harvinainen herkku. Minun tietääkseni tällaista ei ole ennen Suomessa tehty, ainakaan julkisesti, Bentley jatkaa.

Aineryhmät lyövät kättä keskenään

Monimuotoisesta soitinarsenaalista löytyy muun muassa viulu, avainviulu, trumpetti, kitara, perkussiosoittimia ja syntetisaattoreita. Lisäksi käytössä on erilaisia efektejä, joita käytetään luovasti perinteisten, akustisten soitinten kanssa. Soitinten kirjo selittyy sillä, että työpaja keräsi opiskelijoita monipuolisesti eri aineryhmistä. On ainutlaatuista, että yhden työpajan puitteissa on näin hyvin edustettuna Sibelius-Akatemian tarjonta.

– Meillä on tässä opiskelijoita musiikkiteknologiasta, kansanmusiikista, klassiselta puolelta ja musiikkikasvatuksesta, Takala kertoo.

Sibafest: Kokeellisia elokuvia, uusia äänitulkintoja
Su 31.1 klo 19.30
Black Box, Musiikkitalo
Liput: 17,50/11,50 € (Lippupalvelu), 15/10 € (Musiikkitalo)
Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian opiskelijoita
Ohjaavat opettajat:
Andrew Bentley
Alejandro Olarte
Päivi Takala

Teksti: Pauli Raitakari