Joonas Outakoski omassa rakenteilla olevassa studiossaan Vallilan teollisuusalueella. Kuva: Miika Laakso.

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian aineryhmästä 2013 valmistunut ja Teatterikorkeakoulun äänen maisteriohjelmassa nyt opiskeleva Joonas Outakoski, 34, osallistui Sibafestin markkinointimateriaalin tekoon monella tavoin. Viime syksynä hän äänitti ja suunnitteli Sibafestin mainosvideoiden äänimaailmat (Aikuisen miehen fanitus ja Rokki-Teevee). Samaan syssyyn hän teki äänituotannon myös Sibafestin radiomainokseen, joka pyörii Radio Helsingissä ja Bassoradiossa 25.1.–6.2.2016. Tutustuimme Outakosken opiskeluihin ja uraan.

Joonas Outakoski kasvoi Kokkolassa kahden sellistin perheessä. Hän kertoo käyneensä ihan pienestä pitäen klassisen musiikin konserteissa.

- Soitin pienenä itsekin selloa, mutta sitten kun olisi pitänyt alkaa soittaa muutakin kuin vapaita kieliä, innostus lopahti. Musiikkiluokalle mennessäni löysin saksofonin ja rytmimusiikin, jota opiskelin ihan ammatiksi asti Metropoliassa, vuonna 2007 pop-jazzmusiikkipedagogiksi valmistunut Outakoski kertoo.

Joonas Outakoskelle musiikkiteknologia on aina ollut rakas harrastus. Musiikkiteknologian opinnot Sibelius-Akatemiassa veivät hänet nopeasti myös teatterihommien pariin. Nyt Teatterikorkeakoulussa äänen maisteriohjelmassa opiskeleva Outakoski kertoo, että hän päätyi alalle pikkuhiljaa innostuksen kasvettua.

- Ensimmäisen, joskus ennen 90-luvun puoliväliä hankitun multimedia-PC:n mukana tuli Cakewalk-musiikkiohjelma. Ohjelmaa ei erikseen hankittu, vaan se vain tuli koneen mukana. Vaikka sillä värkätyistä tekeleistä ei taida olla mitään arkistoon asti päätynyttä, oli tuo ehkä ensimmäinen kosketus musiikkiteknologiaan ja sen mahdollisuuksiin, Outakoski kertoo.

2000-luvun alussa IT-kuplan aikaan Outakoski päätyi töihin Jippiille, joka oli tuohon aikaan kännykän soittoäänien edelläkävijä.

- Olin töissä osastolla, joka suolsi noita monofonisia soittoääniä kymmeniä päivässä. Joku vanhempi kollega esitteli tietokoneelle asentamaansa B4-virtuaalihammondia. Olin myyty. En tiennyt minkään tuollaisen olemassaolosta.

Samoihin aikoihin Joonas Outakosken bändikaveri kertoi elektroniikkaa ja teknologiaa hyödyntävien yhtyeiden, kuten Massive Attackin ja Portisheadin olemassaolosta. Vuonna 2006 ensimmäisen Macbook-tietokoneen ja Logic 7 -ohjelmiston ostettuaan Outakoski alkoi toden teolla opettelemaan musiikin tietokoneavusteista tekemistä. Ensimmäinen keikka, jossa hän käytti tietokonetta, oli Itävallassa Grazissa vaihto-oppilasvuonna 2003.

- Minulla oli duo erään serbialaisen rumpalin kanssa, ja yhteen kappaleeseen olin tehnyt Fruity Loops -ohjelmalla taustat. Jännitin keikkaa niin, että unohdin laittaa läppärin kiinni verkkovirtaan. Juuri kun kappale oli alkamassa, ruudulle ilmestyi teksti: ”tietokone sammuu kohta, ellet liitä sitä virtalähteeseen”. Akku onneksi kesti vielä kappaleen ajan. Siitä lähtien olen muistanut aina virtalähteen, Outakoski nauraa.

Vuonna 2010 äänisuunnittelu mukaan kuvioihin tiiviimmin. Nuori äänitaiteilija alkoi tehdä tällöin projekteja Teatterikorkeakoulun opiskelijatuotannoissa.

- Vaikka teatterintuntemusta ei vielä paljon ollutkaan, tekninen osaaminen oli kuitenkin aika pitkällä, ja pysyin sen ansiosta aika hyvin mukana vaativimmissakin tuotannoissa.

Ajankäytön optimointi kiinnostaa ruuhkavuosina

Tällä hetkellä Joonas Outakoski kirjoittaa opinnäytetyötään äänen koulutusohjelmaan otsikolla Ajankäyttö ja taiteelliset prosessit.

- Sen jälkeen, kun perheeseemme tuli lapsi, tajusin, että aika on käytettävä paljon tehokkaammin. Se, miten sen saa sovitettua taiteen tekemiseen ja luovaan työhön, kiinnostaa minua kovasti, Outakoski pohtii.

Joonas Outakosken ajatuksena on organisoida ja priorisoida ei-taiteelliset asiat mahdollisimman hyvin, jolloin taiteen tekemisen äärellä ei tarvitse kuormittaa aivojaan muilla asioilla. Näitä asioita ovat hänen mielestään vaikkapa verokortin lähettäminen, sähköposteihin vastaaminen tai laskujen maksaminen.

- Minulle on tärkeää on luoda otolliset henkiset olosuhteet taiteen syntymiselle, hän perustelee opinnäytetyönsä aihevalintaa.

Mutta mistä kaikesta äänitaiteilijan työ näinä päivinä koostuu?

- Työnsarka on varsinaista silppua. Viime vuonna tein ennätyksellisen paljon ääniajajan hommia, lähinnä Ryhmäteatterilla. Toinen iso hanke oli oman studion suunnittelu ja rakennus. Muilta osin hommat koostuvat teatterituotantojen äänisuunnittelusta, musiikkituotannoista sekä omasta taiteellisen työn kehittämisestä.

Tulevaisuudessa Outakoski voisi harkita myös opetustöitä.

- Sekä substanssia että koulutusta löytyy! Toistaiseksi kuitenkin jaksan rimpuilla freelancer-taiteilijan katkeransuloisen epäsäännöllisessä työsilpussa.

Katso YouTube-klipit Joonas Outakosken Sibafestille tekemistä äänituotannoista!