Teppo Mäkynen, kuva: Miikka Pirinen

Sibafestissä kuullaan 5. helmikuuta jazzrumpali Teppo Mäkysen sävellyksiä, joita hän on työstänyt yhdessä Sibelius-Akatemian jazzopiskelijoiden kanssa. Sävellyksiin on ammennettu tunnelmaa elokuvista ja erilaisista soundeista.

- Luvassa on täysin uutta musaa, jonka olen kaikista syksyn kiireistä huolimatta onnistunut saamaan paperille, Teppo Mäkynen kertoo.

Mäkysen nuotit eivät ole turhan yksityiskohtaisia. Niissä annetaan vain tarpeellinen informaatio soittajille, jotka saavat tulkita niitä omalla soittotyylillään ja soundillaan. Oikeastaan tulkinnanvaraa on hyvin paljon, sillä koko projekti on luonteeltaan työpaja, jossa soitetaan Mäkysen biisejä, mutta jalostetaan niitä eteenpäin.

- Opiskelijat eivät ole vain rivimuusikoita, vaan he saavat tehdä erilaisia versioita biisien pohjalta ja osallistua aktiivisesti luomisprosessiin.

Osallistava yhteistyöhanke on hyvä tapa sitouttaa soittajat esitykseen. Se myös rakentaa luottamusta, mikä on Mäkyselle äärimmäisen tärkeää. Luottamus mahdollistaa etenkin riskinoton, joka on olennainen osa jazzimprovisaatiota.

- Olen itse fiilissoittaja, en suorittaja. Ympäristö vaikuttaa soittooni ja kuulostan omasta mielestäni parhaalta silloin, kun tiedän, että voin luottaa ympärilläni oleviin tyyppeihin.

Sävellysten tunnelma luodaan yhdessä

Teppo Mäkysen mielestä Sibafestin konsertin musiikissa sävelletty osuus on puhdasta improvisointia tärkeämmässä roolissa. Musiikissa tapahtuva yhteistyö on se, mihin aiotaan panostaa. Mäkynen pitää vanhemmassa ja uudemmassakin jazzissa ongelmana toisinaan sitä, että kappaleiden kirjoitetut osuudet jäävät turhan vähälle huomiolle soittajien keskittyessä vain soolo-osuuksiinsa.

- Soolot saattavat olla täysin samankaltaisia biisistä toiseen, jolloin ne eivät ota mitenkään huomioon itse sävellystä, saati osoita sen tunnelmaa kohtaan yhtään kunnioitusta. Parhaimmillaan soolot ovat silloin, kun ne ylläpitävät ja rikastuttavat sävellyksen tunnelmaa, Mäkynen valottaa.

Teppo Mäkynen kertoo, että hänen omasta musiikistakin löytyy toisinaan elokuvatematiikkaa. Hän ei ole kuitenkaan säveltänyt Sibafestin konsertin musiikkia mihinkään tiettyihin kohtauksiin. Biisien taustalla on sen sijaan elokuvista peräisin olevia mielikuvia.

- Olen ennemminkin ajatellut säveltäessäni, että jonkun tulisi kuulla, millainen kohtaus tähän sopisi. Mielikuvissa ei tosin ole mitään konkreettista, vaan ne pikemminkin saavat tunnelmansa elokuvista.

Soundit lähtökohtana

- Minua on jo pidemmän aikaa kiinnostanut, miten sama bändi saadaan kuulostamaan erilaiselta ihan vain vaihtamalla äänessä olevia soittimia, Mäkynen kertoo.

Sibafestin elokuvaprojektissa on mukana yhteensä kuusi muusikkoa, joten vaihtoehtoja soitinvalikoimaan ja soundimaailmaan on paljon. Mäkynen itsekin tulee luultavasti rikastuttamaan omia rumpusoundejaan erilaisilla rytmisoittimilla.

- Sävellys voi olla tarkkaan harkittu tietylle kokoonpanolle, mutta idea voi lähteä esimerkiksi jostain samplesta, jonka sisältö on käytännössä mitä tahansa.

Hän on aiemmissa bändeissään käyttänyt sampleria, ja käyttää sellaista ehkä myös tässäkin projektissa. Samplerilla Mäkynen pyrkii tuomaan eräänlaista tunnelman dynamiikkaa muutoin akustiseen jazziin.

- Samplattu puhe on vahva elementti musiikin seassa sillä se muuttaa tunnelmaa todella paljon.

Musiikkia musiikin itsensä vuoksi!

Teppo Mäkynen kertoo ymmärtäneensä pitkällä urallansa, että hänelle on tärkeää tehdä musiikkia riippumatta siitä, tuleeko sitä kukaan koskaan kuuntelemaan. Musiikin tekeminen ei ole Mäkyselle päämäärähakuista toimintaa, vaan ennemminkin itseilmaisua. Kun jokin musiikillinen idea pyörii mielessä, se kannattaa ottaa talteen ja säveltää ulos.

- Olen oppinut, että osa ideoista ei enää jälkeen päin tarkasteltuna olekaan niin hienoja, mutta kun ideoita ottaa paljon ylös, jotkut niistä toimivat, Mäkynen toteaa.

Niin kuin soitto, eivät myös biisitkään voi aina olla täydellisiä.

- On tärkeä ymmärtää, että jos aina kokee onnistumisen tunteita, hyvä fiilis kärsii inflaation. Niin onnistumiset kuin epäonnistumisetkin kuuluvat musiikkiin. Niitä molempia tarvitaan.

Säveltäjänä Teppo Mäkynen – Musiikkia ilman elokuvaa
Pe 5.2. klo 19.30
Black Box, Musiikkitalo
Liput: 17,50/11,50 € (Lippupalvelu), 15/10 € (Musiikkitalo)
Teppo Mäkynen, rummut
Tomi Nikku, trumpetti
Max Zenger, saksofoni
Mikael Myrskog, piano
Mikael Saastamoinen, basso
Okko Saastamoinen, lyömäsoittimet

Teksti: Pauli Raitakari